Innowacje w sterowaniu urządzeniami dźwigowymi

Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości, interaktywnych układów i głosowego interfejsu operatora w sterowaniu urządzeniami dźwigowymi

Realizowany: 2015-2018

KONSORCJUM „ARControl”

1.            Lider –  Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, al. Piastów 17, 70-310 Szczecin

2.            Politechnika Koszalińska, ul. Racławicka 15-17, 75-620 Koszalin

3.            Politechnika Poznańska plac Marii Skłodowskiej-Curie 5, 60-965 Poznań

4.            Cargotec Poland S.Z.O.O, ul. Metalowa 2, 73-102 Stargard Szczeciński

 

Głównym celem projektu było zbadanie potencjalnych możliwości zastosowania innowacyjnych technologii komunikacji operator – maszyna do sterowania urządzeniami dźwigowymi oraz przejście na wyższy poziom inteligentnych systemów nadzorowania procesów przemieszczania ładunków. Prototypowy system sterowania ARSC (Augmented Reality & Smart Control) wykorzystuje: inteligentne układy wspomagania wizyjnego bazujące na technologii rzeczywistości rozszerzonej AR (Augmented Reality), interaktywne systemy manipulacyjne z siłowym sprzężeniem zwrotnym oraz techniki komunikacji głosowej z zastosowaniem języka naturalnego.

Zespół Laboratorium Maszyn Inteligentnych oraz przy współpracy Zakładu Mechatroniki zbudował dżojstikami z siłowym sprzężeniem zwrotnym. Dżojstik ten ułatwia pracę operatora, ponieważ w miejsce kilku przełączników standardowego panelu sterującego dźwigiem stosowany jest układ manipulacyjny złożony ze sferycznych ustawionych pokręteł którymi operator moze sterować za pomocą jednej dłoni. Ponadto zastosowane zostało siłowe sprzężenie zwrotne, w którym na podstawie wybranych sygnałów diagnostycznych z żurawia tłumione lub blokowane są określone ruchy elementów zadających dżojstika. Ostatnim etapem projektu była budowa prototypu systemu sterowania integrującego w jeden układ wspomaganie wizyjne, komunikację głosową i sterowanie z zastosowaniem interaktywnych manipulatorów ze sprzężeniem siłowym oraz badania doświadczalne jego funkcjonalności. Opracowane formy sterowania dźwigiem kompatybilne z naturalnie wyuczonymi formami komunikacji człowieka z otaczającym go środowiskiem poprzez wzrok, słuch, mowę oraz dotyk, zostały one zintegrowane w jeden system połączony z rzeczywistą konstrukcją dźwigową HIAB firmy CARGOTEC. Prototypowe stanowisko badawcze zostało wykorzys

 

 

image-35.png

 

 

image-36